To, zda dostanete defekt, se zdá být věcí náhody, ale tak tomu ne. Existují totiž faktory, které jeho pravděpodobnost zvyšují i takové, které snižují.
Prvním je nesprávný tlak v pneumatikách. Platí přitom, že problémem není jen vysoký, ale i nízký tlak, obojí může vést k nerovnoměrnému opotřebení, což zvyšuje riziko defektu. Nízký tlak zvyšuje tření a teplotu, vysoký zase tvrdost pneumatiky.
Druhý a neméně významný faktor je opotřebení nebo předchozí poškození pneumatiky, i když by bylo méně závažné. V obou případech je pneumatika náchylnější k prasknutí. Právě proto je dobré pravidelně kontrolovat její dezén a povrch. Významný vliv má i věk, starší pneumatiky jsou křehčí a více náchylnější na defekt.
Problémem mohou být i nesprávné vyvážení nebo zarovnání disků s pneumatikami. I v tomto případě zvyšuje riziko vzniku defektu nerovnoměrné opotřebení pláště. Ve spojení s vyšším víkem pneumatiky je pravděpodobnost ještě vyšší!
Posledními dvěma faktory jsou vysoké teploty okolí v létě nebo příliš nízké teploty v zimě a samozřejmě poškození pneumatiky přímo na silnici. Může jít o důsledek nějakých jam, výtluků, hrbů nebo typického „najetí“ na obrubník. Právě příliš agresivní jízda, nepozornost ve městě i průjezd zatáčkami jsou nejvíce rizikové.
Menší defekt způsobený nějakým ostrým předmětem nebo vznikem drobné trhliny lze opravit bez větších problémů na místě přes speciální sadu .
V tomto místě máte na výběr dva druhy sad s různým mechanismem opravy. První je klasický opravný sprej na defekty, který funguje jako speciální pumpa a utěsňuje pneumatiku po celém jejím vnitřním povrchu. Sprej se aplikuje přes ventil určený k dotlakování vzduchu a utěsní otvor po defektu zevnitř speciální latexovou texturou.
Plusem tohoto řešení je, že nepotřebujete mít s sebou žádné nářadí, nemusíte kolo vyměňovat za rezervní, nepotřebujete kolo nově vyvažovat a nemusíte ani nijak manipulovat s autem. Nemanipulujete ani se samotným kolem.
Nevýhodou řešení je, že u některých velikostí pneumatik již není běžný sprej použitelný a musíte koupit speciální přípravek. Druhým druhem je příruční sada pro opravu defektu s mechanickým nářadím . V tomto případě musíte najít místo defektu, následně ho provrtáním zvětšit, vyplnit speciální tyčinkou a zalepit.
V jednom i druhém případě byste po takové opravě na místě měli navštívit profesionální pneuservis. Díky ní to bude možné bez odtahu. Tam vám defekt řádně opraví a to bez ohledu na to, jaký byl způsob opravy nebo jaký byl rozsah poškození.
Zatímco v předchozím případě budete muset opravené kolo dofoukat, takže byste s sebou měli mít i příruční kompresor , druhou možností je jeho výměna.
Tu budete muset realizovat v případě, je-li defekt neopravitelný sprejem nebo došlo-li k proražení pneumatiky či poškození disku. K výměně potřebujete mít nejen rezervní kolo, ale také hever, čili zvedák na auto, a klíč na šrouby.
Při výměně je třeba v první řadě dbát na bezpečnost a proto zaparkujte na pevném a rovném povrchu daleko od provozu. Zapněte výstražná světla, použijte ruční brzdu a máte-li manuální převodovku, zařaďte první rychlost, pokud automatickou, nastavte parkovací pozici. Potom si připravte rezervní kolo a výše zmíněné nářadí.
Než zvednete auto, uvolněte šrouby kola použitím klíče. Neodšroubujte je však celé. Následně umístěte hever pod vozidlo v blízkosti kola s defektem a to na místo k tomu určené. Pomalu zvedejte auto a dbejte přitom na jeho stabilitu.
Následně úplně odstraňte šrouby a odmontujte celé kolo. Odložte jej stranou a namontujte na osu kola rezervu, kterou ručně upevníte šrouby tak, jak se bude dát. Spusťte vozidlo a šrouby na kole dotáhněte pomocí klíče, ideálně momentového. Sbalte do auta poškozené kolo, hever, klíč a odstraňte výstražný trojúhelník.
To, že se i vám může stát na autě defekt, je něco, na co je třeba myslet předem. Po ruce je dobré mít zmíněné nástroje a nářadí, rezervované kolo v autě natlakované na správné hodnoty a celou povinnou výbavu , včetně reflexní vesty a trojúhelníku.
Můžete však udělat i několik preventivních opatření, díky nimž minimalizujete to, že defekt vůbec dostanete. Tím nejjednodušším je pravidelná kontrola tlaku vzduchu ve všech pneumatikách a to alespoň jednou měsíčně nebo před delší cestou. Řiďte se vždy tím, co je uvedeno v manuálu od auta a podle doporučení výrobce.
Důležitá je i vizuální kontrola pneumatik. Detailně si prohlédněte jejich vnější plášť, všímejte si přítomnosti prasklin, prohlubní, výstupků a jiných poškození.
Stejně tak sledujte dezén, ať už jeho opotřebení nebo přítomnost nějakých předmětů, zejména kamínků. Nevyhovující nebo málo hluboký dezén nejenže zvyšuje riziko defektu, ale také snižuje přilnavost pneumatiky a prodlužuje brzdnou dráhu.
Nezapomínejte také na výměnu pneumatik a to nejen, jsou-li nějak poškozeny. Zpravidla byste tak měli činit každých 5 let kvůli stárnutí materiálu. Pravidelně kontrolujte i jejich vyvážení a snažte se dodržovat i jejich maximální hmotnostní zatížení. Pochopitelně, nejlepší prevencí jsou technicky opatrná jízda a předvídání.
zakoupené na runder.cz 17.11.2024
zakoupené na runder.cz 17.11.2024
zakoupené na runder.cz 17.11.2024
zakoupené na runder.cz 13.11.2024
zakoupené na runder.cz 19.11.2024
zakoupené na runder.cz 18.11.2024